zondag 17 januari 2010

Herinneringen/

Ben nog steeds bezig met het opruimen van kasten en laden. Het kost veel tijd want ik kom zoveel dingen tegen die ik wil lezen en bekijken.
In een doos met papieren van mijn moeder vond ik haar poeziealbum. Mijn oma schreef heel mooi. In het album heeft ze een echt klassiek versje geschreven.
Het album is erg versleten. In de oorlog is het bij het onderduiken ooit nat geworden. Gelukkig is het er nog steeds.

Håller fortfarande på med städning av skåp och lådor. Det tar mycket tid för att jag hittar massor med saker som jag vil läsa.
I en kartong hittade jag min mama's gamla poesiealbum. Min mormor skrev väldigt vackert. I albumet har hon skrivit en klassisk dikt. Albumet är mycket sliten. Under kriget har det blivit våt men det finns kvar. Som tur är.


Dit zilveren doosje had oma altijd in haar tas met snoepjes bij kerkbzoek.
Den här lila silverdosa hade min mormor med små godis när hon gick i kyrkan.
Zelf heb ik veel herinneringen aan Zweden. Kleine en grote dingen. Hier staan een paar kleine. Natuurlijk een paar Dalarna paardjes. Een handgemaakt doosje van berkenbast, een glazen visje (ik ben een vis), een houten potje met daarin een klein briefje. Ik heb het gekregen van mijn oudste dochter toen ze een jaar of 10 was. Op het potje staat "kärlek"(liefde). Op het briefje staat"jij". Heel dierbaar. En als laatste een zweeds vlaggetje.
Jag har massor att komma ihåg av den tiden jag bodde i Sverige. Stora och små. Här står det några små saker. Naturligtvis dalarhästar, eEn liten ask i björk, en liten fisk i glas(jag är fisk) och en liten ask i trä. Det står "kärlek" på den. Inuti ligger det en liten lapp. Jag fick det av min äldste dotter när hon var så dä 10 år. På lappen står det "DU". Jag älskar den. Till slut en liten svensk flagga.
De gans is speciaal voor een zuidelijke provincie in Zweden. Skåne.
Ik kreeg hem bij een uitwisseling met en school in Malmö. De Zweedse vlag heeft een heel speciaal verhaal.Daar zal ik nog wel eens op terugkomen.
Skåne gåsen fick jag av elever i Malmö. Vi hade besökt en skola där med våra elever och när dem svenskarne komm till Holland fick jag den. Svenska flaggan har en mycket speciel historia. Kommer att berätta om den senare.


Deze haan is een Norrköpingshaan. Dat is de stad waar ik woonde indertijd. Kreeg hem van school toen ik terug ging naar Nederland.
Norrköpingstuppen fick jag när jag flyttade tillbaka till Holland av personalen av en av dem skolor var jag jobbade.

Alleen terugkijken moet natuurlijk niet. En de meest naaste toekomst is toch de lente. Hier dan vast een voorproefje.
Det är naturligtvis inte meningen att bara titta baklänges. Och det som ligger i framtiden är våren. En liten smakprov.
Ik wens iedereen een fijne week.
Jag önskar er en bra vecka.







2 opmerkingen:

Annika Christensen zei

Kul att du hittade till mig.
Bra att du skriver på svenska också.
Annika

C De-sign zei

Vad du är flitig och duktig som städar i lådor och skåp!!!!! Jag har mycket att ta igen där.....roligt att du visar oss dina minnessaker och roligt att läsa om dess bakgrunder....tänk vad åren går! Din mormors handstil är ju fantastisk.....så vackert!!!! Den här helgen vilar jag bara!!!!! Ha en skön lördagskväll! Kram fr C