zondag 22 september 2013

Een maand geleden / För en månad sen

Alweer bijna een maand zijn we terug in Nederland en ,vooral met mooi weer, denk ik veel terug aan Mon Jardin.
De Vlijtige Liesjes die een moeilijke start hadden door de vele regen en de slakken.
 
Nästan en månad år vi tillbaka i Holland och, säkert med vackert väder, tänker jag mycket på Mon Jardin.
Impatiens som hade det svårt i början med för mycket regn och sniglar.
 
 De fruitbomen, die het ook niet makkelijk hadden, in de ochtendzon. 

Fruktträden ,som inte heller hade haft det lätt, i morgonsolen.  
 De dahlia's met hun prachtige kleuren en vormen.

Dahlior med deras underbara färger och formar.


 De vlinderstruik die de hemel probeerde te bereiken. Ben elk jaar onder de indruk van de enorme groeikracht.
 
Fjärilsbusken som försökte nå till himlen. Undrar varje år över den livskraft den har.
 En dan de geraniums. Ze staan nu wat beschutter in de cour en ze krijgen, als het nodig is, wat water. Eind oktober hebben ze onderdak en ik hoop zo dat ze het redden tot die tijd. Voor alle zekerheid is er één mee naar Nederland gegaan.Kan ik stekken.
 
Och alla mina fina pelargonerna som nu står lite skyddad i vår cour och som får lite vatten av grannen om det behövs. I slutet på oktober ska vi dit igen och då finns det någon som tar hand om dem över vintern. Jag hoppas dem klarar sig. För säkerhets skull tog jag ett exemplar med till Holland. Har jag skott i alla fall.

Wens jullie een fijne week met nog een staartje zomer hoop ik.
 
Önskar alla en fin vecka med  lite sommarkänslor kvar ,hoppas jag.

21 opmerkingen:

Willy zei

Wat lijkt me dat moeilijk om weer afscheid te moeten nemen van dit fijne plekje, jouw 'mon jardin.
Die trap met geraniums, geweldig!
Fijne week, lieve groet

Monica zei

Ooohh, wat staat jouw tuintje er geweldig mooi bij. Wij hebben de zomer vol gasten gehad en net als jij bijna geen tijd om te bloggen. Nog één weekje vrienden over de vloer en dan ook weer 'overwinteren' in Nederland, groetjes

Johanna Zweden zei

Kan me voorstellen dat je je tuin mist maar ook Holland heeft weer zijn charme
Fijne week groetjes Joke

Merja zei

Fina bilder! Pelargonerna är inplockade och skott tagna på de som jag inte tar in. Några som jag tror fått ohyra eller larver. Tur att du har någon som sköter om dom under vintern. Fin fjärilsbuske!
Ha det gott!

Marian zei

OOOhh wat leuk die trap zo met die potten geraniums...

Antje uit Urk zei

Ik ben weg van die trap..wat een heerlijk plaatje!
Hier is het dit jaar goed gegaan met mijn perenboompje! Ik heb al stoofpeertjes gekookt!
groetjes,

ansepanse zei

åh vilka fina bilder från din trädgård där i Frankrike, och massor av pelargoner där i trappan, jättevackert, nej, det är svårt att ha sommarkänslor kvar, i morse var det bara 3,8 grader och nu är det 9,9 grader, fast solen skiner förstås och det är jag glad över
kramar vännen

skapa och inreda zei

Så härliga bilder på alla fina växter. Själv njuter jag, troligtvis den sista veckan, av alla mina sommarblommor, i natt ska det bli frost säger de och efter det då kommer det inte att finnas så mycket kvar.
Ha en härlig dag.
Annika

Black Iris zei

Härliga bilder men snart kommer väl kylan även till dig kan jag tro..

Kram Maidi

LÁrt de Vivre zei

vad fint med alla pelargonier på trappen, ser ut som ni har det underbart i frankrike & med goda grannar som vattnar till er, så tror jag nog det klarar sig

kram kajsa

ansepanse zei

Sv: jo, jag kan ta sniglar i händerna, även utan handskar men då blir man så där slemmig om fingrarna och det är till och med svårt att tvätta bort
vi har också soligt och fint även om det är väldigt kyligt, runt 10 grader bara, det är alldeles för tidigt för att vara så kallt redan
kramar

Hannele på Hisingen zei

Härlig trappa!

Rät&Avig zei

Hej!
Vad kul att du tittade in hos mig.
Jag ska leta i mina gömmor och se om jag har kvar mönstret du funderade på.
Jag hör av mig.
/Ann-Britt

ansepanse zei

Sv; vi har också haft en solig, fin dag men det har bara orkat upp till 12 grader, vi tog en lite längre skogspromenad idag, riktigt härligt
kramar och en fin kväll till dig

Evelyne zei

Wat mooi de geraniums op de trap.
Altijd weer moeilijk om je huis hier te verlaten en terug te gaan naar Nederland. Maar het help natuurlijk dat het daar ook mooi weer is.

Fijn weekend, Evelyne

ansepanse zei

Sv: låter härligt med promenad längs havet :) här har vi också sol fast rätt kyligt här också
tack för dina fina ord :)
önskar dig en fortsatt fin söndag
kramar

Anjas Hill zei

Anje! Den första bilden gör mig alldeles knäsvag! Hur kan någonting vara så vackert!? Din pelargontrappa ser väldigt fin ut. Men, jag tycker "synd om dig" som måste pendla så långt mellan dina olika boenden. Fast, kanske du tycker att det är bara roligt? Själv är jag så glad att slippa. /Anja

ansepanse zei

Sv: jo, det tunga huvudet släppte framåt eftermiddagen :)
"vansinniga priser" det tycker jag låter superbra :) fick du tag i något fint? ska du inte ta och visa upp dina shoppingfynd?
här skiner solen även idag, en fin höstdag igen
kramar vännen

ansepanse zei

Sv: det ska tydligen vara den sista vackra dagen på ett tag nu idag, mamma hade fortfarande sol men jag har då inte sett någon idag, det ska bli regn till helgen här också :( vad roligt att dina barnbarn kommer på besök, jag är säker om att ni kommer att ha något trevligt pyssel att sysselsätta er med
nej, jag mår inte bättre :( det är tredje dagen nu som jag mår så här, huvudet är tungt och jag är trött och...... men det går ju ändå
kramar och en trevlig helg nu

ansepanse zei

Sv: vad bra att du fick tag i en vacker kofta till acceptabelt pris :) det är alltid roligt när det blir så, idag blir det alltså bara trevligheter :) härligt, förutom att det har åskat då förstås
ha det gott
kramar vännen

ansepanse zei

Sv: vilket härligt väder du/ni har, lite avundsjuk är jag
låtsas läsa tidningen :D precis som J då, och säger jag någonting till honom så säger han bara, nej, jag sov inte, jag läser tidningen :)
ha en fin söndag nu
kramar vännen