dinsdag 29 april 2014

Weg / Borta

In mei 2013 maakte ik deze foto van Mon Jardin. In het midden stond mijn oude decoratieve Rhus.

Mai 2013 tog jag den här bilden av mon Jardin. Mitt i fanns min gamla och mycket dekorativa Rhus.
En deze maakte ik vandaag. De Rhus is weg. In december kregen we bericht dat hij gewoon omgevallen was. Ouderdom. Het is wel wennen. 
Hij was helemaal scheefgegroeid en ik moest opletten om niet tegen zijn takken te lopen. Bukken dus en dat doe ik nu ook nog hoewel hij er niet meer staat. Een soort reflex.

Den här bilden är från idag. Min Rhus är borta. I december fick vi höra att den hade ramlat omkull. Åldern tog ut sin rätt. Svårt att vänja sig.
Den växte ganska snett och jag måste akta mig att inte går emot hans grenar. Måste böja mig ner och det gör jag än idag fast den inte finns där. Ett slags reflex.




13 opmerkingen:

Hantverkarglädje zei

Så synd att Rhus blev tagen av blåst. Gamla träd är ju så charmiga med knotiga stammar. Inte alls samma sak att plantera en ny men din trädgård är ju ändå alldeles vacker. Är säker på att du njuter i din trädgård trots förlusten.

Anoniem zei

Wat jammer, het zijn zulke karakteristieke bomen. Ik hoop dat je nog ergens een uitloper hebt (want dat zou nu toch wel een voordeel van het nadeel van zoveel opschot zijn).

Solstrimmor zei

Visst kan man sakna ett träd! Hörde att de som köpt Vårt röda hus har sågat ner det vackra gamla päronträdet! Det gör ont i hjärtat att bara höra...

Ha en fin Valborg, även om jag tror att ni inte firar det i Frankrike??!
Kramar från Eva-Mari

Anoniem zei

Een boom is ook een vriend.. en die wil je niet missen..! Hij heeft jullie en de tuin vele jaren beschut en je zal nog vaak aan hem terugdenken.. Lieve groet!!

Juffrouw Waardvleugel zei

Jammer, je raakt eraan gehecht....

ansepanse zei

mm :) är det inte konstigt, vi fortsätter att akta oss för saker som inte längre finns kvar,
fina bilder och visst var det tråkigt att det gamla, fina trädet inte finns kvar längre
Sv: här har kylan kommit, nu är det bara + 6,2 grader och det blåser en del därute :( jag får ta och bära in en massa växter igen, även de som jag har i växthuset, det ska nämligen bli flera minusgrader natten som kommer :(
kramar vännen

Birgitta zei

Visst kan man sörja ett gammalt träd som hängt med ett tag, men som tur är verkar du ha en trädgård som kompenserar för din förlust, så somrigt och vackert. Här kom snön lagom till första maj, det vill man inte ha då.

Ha det gott, kramar Birgitta

Evelyne zei

O, wat jammer dat de boom om is.
Het geeft in een perk juist wat spanning die hoogte.
Misschien heb je nog een stek of uitloper die je kan planten.

Lieve groetjes, Evelyne

skapa och inreda zei

Din trädgård är helt underbar men jag förstår att det måste kännas konstigt. Den inre kartan man har stämmer plötsligt inte när något fattas. Så känner jag när jag går i välbekanta skogar och plötsligt möts av kalhygge.
Önskar dig en trevlig dag.
Annika

ansepanse zei

Sv: visst var det kyligt här också igår, även idag faktiskt, även om solen skiner så är graderna inte många, igår runt 10 grader och idag har det sagts att det ska vara ungefär lika, vi hade frostgrader i natt och jag bar in alla växterna från växthuset och alla mina pelargoner också som stod ute
hoppas att du får bättre väder idag så att du kan ta promenad utan att bli dyblöt
kramar vännen

Anjas Hill zei

Vad sorgligt det måste kännas. Ett gammalt träd blir som en vän och dess bortfall gör ont.
Men, vi, d.v.s. du och jag är av det där framåtblickande släktet så att då blir det dags att skaffa en ny
:-)!eller hur? Så sant som det står i en glättigt visa: -Mister du en så står det tusen åter...Suck! Om det alltid var så enkelt. Det går aldrig att ersätta det liv man mist, om det så är ett träd, men det går att skaffa ett nytt.
Ha det gott! /Anja

ansepanse zei

Sv: här skiner solen men det blåser kyliga vindar, det är bara + 10,7 just nu och det lär inte bli så mycket mer idag
önskar dig en lugn och fin lördag
kramar

ansepanse zei

Sv: här har solen istället försvunnit och det blåser kyliga vindar
jo, det är ju förstås så att garantitiden har gått ut
kramar