zondag 12 mei 2013

De wandeling / Vandringen

 
Het "zomer"seizoen in ons dorp begint met een grote georganiseerde wandeling. Je kunt inschrijven voor verschillende afstanden. De korte is 8 km en de langste is 30.
Onderweg kun je op diverse posten je kaart laten aftekenen en een drankje en een hapje krijgen.
Vandaag was het zover.
Om half acht vanochtend stonden we van dit uitzicht te genieten. Maar het was KOUD! en alles is doorweekt.
 
"Sommar"säsongen här börjar med en vandringsdag. Man kan skriva in sig för olika distanser. Kortast är 8 km och de längsta 30 km.
Det finns långs leden olika ställen där man får något att äta och att dricka.
Idag var dagen.
Klockan halv åtta i morse stod vi och hade den här utsikten. Men det är så KALLT. Och allt är genomsur av all regn.
 
 
 Het uitzicht naar de andere kant.
 
Utsikten åt andra hållet.
 Er werd hard gewerkt en een half uurtje later stond alles klaar om de eerste wandelaars te ontvangen.
 
Det jobbades hård och efter en halv timme stod allt färdig att ta emot dem första vandrare.
 Wat er allemaal aangeboden wordt? Cake, peperkoek ,stukjes chocolade , een stuk stokbrood (men neemt graag een stukje brood met een stuk chocolade), appels en natuurlijk koffie,thee ,limonade en wijn. Na elven is er stokbrood met worst  en kaas. Er staat altijd een overvloed en er wordt gretig gebruik van gemaakt.
En dan is het wachten op de eersten die kou en regen trotseren.
 
Vad man bjuder på? Sockerkaka, kryddkaka, choklad, pain riche (dem tar gärna en bit bröd med en chokladbit),äpplen och så klart kaffe,te, saft och vin.
Efter elva finns det bröd med ost och korv med. Det finns alltid jättemycket och man tar gärna för sig.
Sedan var det att vänta på dem första som inte brydde sig om varken kyla eller regn.
Om half tien was ik, ondanks veel truien, een winterjack en dubbele sokken,  zo koud dat ik naar huis ben gereden. De verwarming is weer aan en nu, uren later,ben ik weer op temperatuur De voorspelling is dat dit koude weer nog een tijdje aanhoudt.
 
Klockan halv tio var jag, fast jag hade flera tröjor ,täckjacka och dubbla sockor, så kallt att jag åkte hem. Vi har pannan igång igen (behövs när det inomhus bara blev 16 grader) och nu efter flera timmar börjar jag bli varm igen.
Väderprognosen säger att dem kommande 2 veckor blir det ingen ändring. 
 
 
Wens ieder een fijne week.
 
Önskar alla en fin vecka.

11 opmerkingen:

Hantverkarglädje zei

Är det verkligen så kallt. Tror alltid att ni har det varmare där men i dag har vi haft riktigt skönt och soligt väder. T.o.m. när vi i kväll var till sommarstugan så var det inte alls kallt när vi åkte över i roddbåten. Första dagen här alltså med någon slags värme. Visst är det annars envist i år så sommaren kommer ju att bli så kort så här.

Merja zei

Vilken lycka att komma till ett dukat bord när man vandrar:) Det går åt lite bränsle. Låter som vädret kunde vara bättre hos er.
Ha det gott!

skapa och inreda zei

Jag skulle gärna velat vara med och vandrat och få komma till ett dukat bord med så mycket gott :)
Inte roligt att bli så kall, vädret rår man ju inte över men snart kommer vi nog att bli värmda av solen som skiner på oss.
Kram
Annika

ansepanse zei

vad tråkigt att ni har så kallt, tråkigt för arrangörerna till vandringen också
ska det inte bli ändring på två veckor? här har vi bara 10 grader just nu och det regnar men det har lovats varmare om några dagar, så håll tummarna för oss
Sv: tack :) det blir tomater :) gurka och lite annat smått och gott :) jag har ju ett provår i år
kramar

Anjas Hill zei

Hej Anje!
Visst är det konstigt att det är ändå en global uppvärmning när vi på norra halvklotet får så mycket kallt väder!
Vilken distans gick du?/Anja

LÁrt de Vivre zei

Brrrrr så kallt det lät, fast hela vandringen lät ju toppenmysig och gott med ett matstopp.

kram kajsa

ansepanse zei

Sv: jag tänkte på dig eftersom jag såg att det stod att det bara är för svenska tittare, konstigt egentligen, visst fanns det mycket bra att se där? men det är likadant för mig när jag vill se finska program, det är inte så många som de som inte bor i Finland kan titta på
här blev det riktigt varmt nu på eftermiddagen, ungefär 21 grader :) kändes riktigt skönt
kramar vännen

ansepanse zei

Sv: 50 mm! det är mycket det, jag skulle så gärna skicka ner lite av värmen till dig, det som är negativt är att det blåser jättemycket mitt i värmen, jag förstår inte varför
vad bra att du ändå kan se några av de svenska programmen
bamsekramar vännen

ansepanse zei

Sv: vi har haft en riktigt fin sommardag idag, varmt och gott, jag hittade en pantersnigel idag, de äter ju bara förmultnade växtdelar, så de är bra
tråkigt att ni bara har regn
kramar vännen

ansepanse zei

Sv: äter du också sniglar? jag har aldrig gjort det och tror nog inte att jag skulle vilja det heller :)
jag har också hängt ut tvätt idag, den kommer nog att torka på nolltid eftersom det är 25 grader och så blåser det
kramar vännen

ansepanse zei

Sv: nej, men vilket väder ni har/har haft, usch vad mycket som hände under det ovädret och vi som har haft SÅ varmt idag 27 - 28 grader, jag sitter ute nu med laptopen och Maja och jag tänker ta kvällsfikat härute snart
hoppas att du får bättre väder snart
kramar och en lugn pingsthelg till dig